Iris: Verschillende Stammen

23 april 2019 - Sengerema, Tanzania

Het OK programma zag er begin van de week niet heel erg volgepland uit. Gelukkig hebben we enthousiaste teamleden die de potentiële patiënten gewoon van de straat plukt.

Gisteren gingen Yerko, Gerrit en Jantine langs bij een meisje die een aantal jaren geleden geopereerd was aan kromme beentjes. Een van de extreemste stand correcties die Erik heeft gedaan. De teamleden troffen een vrolijk ‘gewoon’ meisje aan. Maar ook troffen ze toevallig een ander meisje met twee extreme klompvoeten aan. Ze gaat niet naar school, leeft een teruggetrokken bestaan en schaamt zich voor haar handicap. Gelijk werd een foto van de klompvoeten door ge-apped en werd besloten dat het meisje morgen geopereerd kon gaan worden. Jantine gaf de oma van het meisje geld voor de reis naar Sengerema Hospital wat het mogelijk heeft gemaakt dat ze zo kort dag geopereerd kon worden.
Deze ochtend zagen we het meisje met de klompvoetjes, haar oma maar ook het meisje met de standscorrectie van een aantal jaren geleden. Wat een verrassing!

Vandaag hebben Irma en ik een blik geworpen op de verloskamers. Wat een bedrijvigheid! Een van de verpleegkundige vertelde dat er per dag 30 baby's worden geboren. Zo is er een soort lopende band aan zwangere vrouwen. De afdeling kent verschillende ‘zones’. Afhankelijk van de hoeveelheid ontsluiting kan de zwangere vrouw naar haar juiste zone lopen. Wordt de ontsluiting van mevrouw nou meer, dan kan ze weer doorlopen naar haar volgende bed in de andere zone. Naast het lopen van de zwangere vrouwen zie je ook veel verpleegkundige lopen. Je merkt dat ze soms net een hand missen omdat het zo druk is op de afdeling. Vaders zie je niet op de afdeling. Naast dat ze niet zijn toegestaan op de afdeling, is er vanuit henzelf vaak ook geen behoefte om bij de bevalling van hun kindje te zijn.

Echt privacy hebben de zwangere dames niet. Bedje naast bedje liggen de dames naast elkaar met alleen een douchegordijn ertussen. Het maakt niet uit of je naakt op bed ligt met weeën, je inknipping wordt gehecht of door middel van een vaccuum je kindje wordt geboren, iedereen kan alles van elkaar horen, zien en ruiken. Wanneer uiteindelijk een kleintje wordt geboren, wordt het babytje als een eskimootje in een kitenge (een typisch Afrikaanse doek met de mooiste kleuren patronen) gewikkeld. De moeder van het baby'tje heeft dezelfde kitenge, dit om ervoor te zorgen dat het juiste kindje bij de juiste moeder blijft.

De kersverse moeder mag 4 uur op de verloskamer blijven, daarna wordt er weer snel een plek gemaakt voor het volgende aanbod. Het aantal keizersnedes volgen elkaar ook behoorlijk op aangezien ook dit aanbod groot is.
Irma en ik raakte nog aan de praat met een leerling verpleegkundige. Het viel haar op dat Irma donker haar had, en ik licht haar. Ook dat we verschillende kleur ogen hadden. Ze vroeg zich  daarom af of dat wij van verschillende stammen kwamen. Een ander logische verklaring kon ze niet zo snel bedenken.